|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / MHS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
MHS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Multimediální a hypermediální systémy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KIV/ZOM
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s technickou stránkou práce s obrazem, zvukem, videem a multimédii.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování projektu z oblasti multimédií, získání alespoň 50 % bodů z jeho maximálního bodového ohodnocení.
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
Upozornění:
Termíny a forma ověřování splnění požadavků mohou být upraveny s ohledem na opatření vyhlášená v souvislosti s vývojem epidemiologické situace v ČR.
|
Obsah
|
1. Video jako příklad multimediálního projektu: scénáristika, příprava, snímání, střihová skladba, postprocessing, ozvučení, uložení, distribuce, zobrazení.
2. Pojem multimédia, prvky multimédií, dělení multimédií. Úvod do multimediálních standardů a standardů MPEG. Autorský zákon.
3. Zvuk: definice pojmu, základní charakteristiky zvuku (hlasitost, výška, barva), psychoakustické jevy. Frekvenční analýza signálu. Nahrávací řetězec, reprodukce zvuku, záznam zvuku.
4. Zvuk: přehled zvukové mixáže. Úvod do číslicového zpracování signálu, diskrétní Fourierova transformace, FIR filtry. Ekvalizace, dynamické procesory, digitální efekty založené na DDL, tvorba dozvuku.
5. Zvuk: analogový vs. digitální záznam, uložení vícekanálového zvuku, specifikace MIDI. Vzorkování, aliasing, kvantizace, dithering. Bezztrátová komprese zvuku - dekorelace, entropické kódování. Principy ztrátové komprese zvuku - (A)DPCM, subband, transform coding. Příklady ztrátové komprese zvuku (MPEG-1 Audio Layer I-II-III a další).
6. Obraz: zobrazovací řetězec, fotoaparáty a kamery, velikost obrazového snímače. Fotometrie. Expoziční parametry. Objektivy, pojem ohniskové vzdálenosti, hloubka ostrosti, fotografické filtry. Umělé osvětlení scény.
7. Obraz: digitalizace fotografie a videa. Poměr stran obrazu - vývoj, standardy, konverze. Snímková frekvence - psychovizuální aspekty, vjem pohybu a blikání obrazu, prokládaný obraz, standardní snímkové frekvence, konverze.
8. Obrazu: rozlišení - psychovizuální aspekty, standardní rozlišení (televize, film, fotografie), vzorkování a rekonstrukce obrazu.
9. Obraz: kvantizace jasu, zobrazovací řetězec, systémová gama. Vzorkování barvy, matrixing, barevné prostory, chroma subsampling.
10: Uložení a komprese statického bitmapového obrazu. Struktura souborového formátu s bitmapovými daty, zpracování raw dat. Bezztrátové metody v kompresi obrazu - RLE, slovníkové metody, aritmetické kódování. Metody založené na diskrétní kosinové transformaci; případová studie: JPEG. Metody založené na waveletové transformaci, algoritmus EZW. Současné trendy v kompresi statického bitmapového obrazu.
11: Principy komprese videa. Požadavky na kompresi videa, přehled kompresních technik. Intra kódování, řízení datového toku. Inter kódování, návaznost kodéru a dekodéru, motion compensation, GOP. Přehled běžných kompresních schémat - MPEG-2, MPEG-4 AVC, VC-1, WebM / VP9, DNxHD, HEVC.
12: Distribuce multimédií. Historické souvislosti. Základní stavební kameny: elementární proudy, časový multiplex, playlist. Přehled operací s multimediálními daty. Požadavky na kontejnerové struktury, synchronizace elementárních proudů, ukázky koncepcí kontejnerových struktur. Internetová distribuce multimédií. Počítačové zpracování multimédií.
13: Zobrazovací zařízení. Současné a historické displejové technologie. Projekční zařízení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Smith, Steven W. Digital signal processing : a practical guide for engineers and scientists. Amsterdam : Newnes, 2003. ISBN 0-7506-7444-X.
-
Základní:
Poynton, Charles. Digital video and HDTV algorithms and interfaces. San Francisco : Morgan Kaufmann Publishers, 2003. ISBN 1-55860-792-7.
-
Základní:
Drew, Mark S. Fundamentals of multimedia. Upper Saddle River : Pearson Prentice Hall, 2004. ISBN 0-13-061872-1.
-
Základní:
LOWE, David - HALL, Wendy. Hypermedia & the Web : an engineering approach. Chichester : John Wiley & Sons, 1999. ISBN 0-471-98312-8.
-
Základní:
Pihan, Roman. Mistrovství práce s DSLR : vše, co jste chtěli vědět o digitální zrcadlovce a nikdo vám to neuměl vysvětlit. Vyd. 1. Praha : Institut digitální fotografie, 2006. ISBN 80-903210-8-9.
-
Základní:
VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 2. aktualiz. vyd. Praha : Muzikus, 2000. ISBN 80-86253-05-8.
-
Základní:
Watkinson, John. The art of digital audio. Oxford : Focal Press, 2001. ISBN 0-240-51587-0.
-
Základní:
Mašek, Jan. Základy tvorby audiovizuálního pořadu a fotografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-608-8.
-
Rozšiřující:
Brandenburg, Karlheinz; Kahrs, Mark. Applications of digital signal processing to audio and acoustics. Boston : Kluwer Academic Publishers, 1998. ISBN 0-7923-8130-0.
-
Rozšiřující:
WYSZECKI, Günther - STILES, W. S. Color science: concepts and methods, quantitative data and formulae.. New York: Wiley, 2000. ISBN 0-471-39918-3.
-
Rozšiřující:
Kang, Henry R. Color technology for electronic imaging devices. Bellingham : SPIE Optical Engineering Press, 1997. ISBN 0-8194-2108-1.
-
Rozšiřující:
Everest, F. Alton. Critical listening skills for audio professionals. Boston : Thomson, 2007. ISBN 978-1-59863-023-7.
-
Rozšiřující:
Birn, Jeremy; Maestri, George. Digital lighting and rendering. Indianapolis : New Riders, 2000. ISBN 1-56205-954-8.
-
Rozšiřující:
LaBarge, Ralph. DVD authoring & production. Lawrence : CMP Books, 2001. ISBN 1-57820-082-2.
-
Rozšiřující:
MOULTON, David. Golden ears the revolutionary CD-based audio eartraining course for musicians, engineers and producers. Sherman Oaks : KIQ Productions, 1995.
-
Rozšiřující:
Bosi, Marina; Goldberg, Richard E. Introduction to digital audio coding and standards. Berlin : Springer, 2003. ISBN 1-4020-7357-7.
-
Rozšiřující:
TAUBMAN, David S. - MARCELIN, Michael W. JPEG2000: Image compression fundamentals, standards and practice. New York: Springer, 2002. ISBN 0-7923-7519-X.
-
Rozšiřující:
Hunt, R. W. G. Measuring colour. 3rd ed. Kingston-upon-Thames : Fountain Press, 1998. ISBN 0-86343-387-1.
-
Rozšiřující:
Huber, David Miles; Runstein, Robert E. Modern recording techniques. 6th ed. Amsterdam : Elsevier, 2005. ISBN 0-240-80625-5.
-
Rozšiřující:
Alton, John. Painting with light. Berkeley : University of California Press, 1995. ISBN 0-520-08949-9.
-
Rozšiřující:
Owsinski, Bobby. The mixing engineer's handbook. 2nd ed. Boston : Thomson Course Technology, 2006. ISBN 1-59863-251-5.
-
Rozšiřující:
Hunt, R. W. G. The reproduction of colour. 6th ed. Chichester : John Wiley & Sons, 2004. ISBN 0-470-02425-9.
-
Rozšiřující:
HANZO, Lajos - CHERRIMAN, Peter J. - STREIT, Jeurgen. Video compression and communications: from basics to H.261, H.263, H.264, MPEG2, MPEG4 for DVB and HSDPA-style adaptive turbo-transceivers. Chichester: J. Wiley & Sons, 2007. ISBN 978-0-470-51849-6.
-
Rozšiřující:
Bláha, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 2., dopl. vyd. Praha : Akademie múzických umění, 2006. ISBN 80-7331-010-4.
-
Doporučená:
Jan, Jiří. Číslicová filtrace, analýza a restaurace signálů. 2., upr. a rozš. vyd. V Brně : VUTIUM, 2002. ISBN 80-214-1558-4.
-
Doporučená:
Taylor, Jim; Johnson, Mark R.; Crawford, Charles G. DVD demystified. 3rd ed. New York : McGraw-Hill, 2006. ISBN 0-07-142396-6.
-
Doporučená:
Manjunath, B. S.; Salembier, P.; Sikora, Thomas. Introduction to MPEG-7 : multimedia content description interface. Chichester : Wiley, 2002. ISBN 0471486787.
-
Doporučená:
Katz, Bob. Mastering audio : the art and the science. Oxford : Focal Press, 2002. ISBN 0-240-80545-3.
-
Doporučená:
Huber, David Miles; Williams, Philip. Professional microphone techniques. Vallejo : MixBooks, 1998. ISBN 0-87288-685-9.
-
Doporučená:
Newell, Philip. Recording studio design. 1st pub. Boston : Focal Press, 2003. ISBN 0-240-51917-5.
-
Doporučená:
Kučera, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. 2. dopl. vyd. Praha : Akademie múzických umění, 2002. ISBN 80-7331-896-2.
-
Doporučená:
Vít, Vladimír. Televizní technika : přenosové barevné soustavy. Praha : BEN, 1997. ISBN 80-86056-04-X.
-
Doporučená:
Watkinson, John. The art of digital video. 3rd ed. Oxford : Focal Press, 2000. ISBN 0-240-51586-2.
-
Doporučená:
Gibson, David. The art of mixing : a visual guide to recording, engineering, and production. 2nd ed. Boston : Thomson Course Technology, 2005. ISBN 1-93114-045-6.
-
Doporučená:
Watkinson, John. The MPEG handbook : MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4. 2nd ed. Amsterdam : Elsevier, 2004. ISBN 0-240-80578-X.
-
Doporučená:
Owsinski, Bobby. The recording engineer's handbook. [S.l.] : Artistpro Publishing, 2005. ISBN 1-93292-900-2.
-
Doporučená:
Reisz, Karel; Millar, Gavin. The technique of film editing. 2nd ed. Amsterdam : Focal Press, 2002. ISBN 0-240-51437-8.
-
Doporučená:
Jack, Keith. Video demystified : a handbook for the digital engineer. 5th ed. Amsterdam : Elsevier, 2007. ISBN 978-0-7506-8395-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
155
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět formálním matematickým zápisům (matematická analýza, lineární algebra) |
rozumět zápisu algoritmů v běžném programovacím jazyce či pseudokódu |
číst odborné texty v angličtině (např. manuály programů) |
popsat základní fyzikální chování světla a zvuku |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat aparát matematické analýzy a lineární algebry |
implementovat netriviální algoritmy v běžném programovacím jazyce |
uživatelsky ovládat PC |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
z oblasti pořízení, úpravy a archivace zvukového záznamu |
z oblasti pořízení, úpravy a archivace obrazového a videozáznamu |
z oblasti počítačového zpracování multimediálních dat |
z chápání souvislostí mezi jednotlivými oblastmi |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
srozumitelně popsat metody pořízení, zpracování a archivace multimediálních dat |
navrhnout vhodnou metodu pořízení, digitalizace, zpracování a archivace multimediálních dat |
aplikovat teoretické poznatky na praktická řešení vybraných problémů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Laboratorní praktika, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|